Ako spoznať opotrebenie pneumatík?

by redakcia kankan
0 comment

Vedeli ste, že stav pneumatík dokáže veľa napovedať o celkovom stave vozidla a tiež o tom, aký ste šofér? Pravidelná kontrola opotrebenia pneumatík je pre mnohých len zákonnou povinnosťou, ale pravdou je, že zohráva dôležitú úlohu pri bezpečnosti jazdy a spotrebe vozidla. Ako spoznať, že pneumatiky dosluhujú a potrebujú výmenu?

Indikátor opotrebenia pneumatík priamo na dezéne

Indikátory TWI (Tread Wear Indicator) predstavujú prvú líniu kontroly. Tieto vyvýšené pásiky v drážkach dezénu signalizujú minimálnu povolenú hĺbku 1,6 a 3 mm. Ak sa dezén dostane na úroveň týchto indikátorov, pneumatika už nespĺňa zákonné požiadavky. Nastal čas, aby ste zimné a letné pneumatiky zamenili za nové. Aké ďalšie ukazovatele svedčia o opotrebení pneumatík?

Vizuálna kontrola pneumatík veľa napovie o ich stave

Nerovnomerné opotrebenie pneumatík často signalizuje technické problémy vozidla. Rozpoznajme základné znaky toho, že pneumatiky už dosluhujú:

  • Opotrebenie po krajoch: Nadmerne opotrebované vonkajšie hrany pneumatiky naznačujú podhustenie. Pneumatika sa prehýba a kontakt s vozovkou sa sústreďuje na okraje. Zvyšuje sa spotreba paliva a zhoršujú jazdné vlastnosti, čo dokazujú testy pneumatík.
  • Opotrebenie v strede: Výraznejšie opotrebenie v stredovej časti dezénu signalizuje prehustenie pneumatiky. Toto nerovnomerné opotrebenie vedie k zníženej priľnavosti v zákrutách.
  • Jednostranné opotrebenie: Ak sa pneumatika opotrebováva výraznejšie na jednej strane, pravdepodobne máte problém s geometriou kolies.

Ako nepravidelnému ojazdeniu pneumatík predchádzať? V prvom rade dva razy do mesiaca kontrolujte tlak v pneumatikách. Na druhom mieste stojí návšteva pneu servisu. Ak aj vymieňate pneumatiky svojpomocne, dva razy do roka dajte preveriť vyváženie kolies.

Príznaky poškodenia a starnutia pneumatík

Nie všetky problémy sú viditeľné na prvý pohľad. Pri kontrole pneumatík sa zameriame aj na:

  • Praskliny a trhliny v gume: Signalizujú starnutie materiálu alebo poškodenie od obrubníkov. Poškodenie môžu spôsobiť aj zle nasadené snehové reťaze.
  • Deformácie a nepravidelné dutiny: Indikujú vnútorné poškodenie pneumatiky.
  • Cudzie predmety v dezéne: Klince či skrutky spôsobujú pomalé úniky vzduchu a nesprávny tlak v pneumatikách. Ich prítomnosť vedie k defektu.

3 kroky ako prevencia pred poškodením pneumatík

Pre maximálnu životnosť pneumatík nemusíte robiť až tak veľa. Dodržiavajte tri jednoduché kroky prevencie:

  1. Pravidelná kontrola tlaku: Ideálne dva razy mesačne a pred dlhšími cestami.
  2. Rotácia pneumatík: Každých 10 000 – 15 000 km pre rovnomerné opotrebenie.
  3. Kontrola geometrie: Pri výmene pneumatík alebo po náraze do prekážky.

Pravidelná kontrola opotrebenia pneumatík nie je len otázkou bezpečnosti, ale aj ekonomiky prevádzky vozidla. Včasné odhalenie abnormálneho opotrebenia odhalí technické problémy skôr, než sa stanú závažnými.

 

 

 

You may also like